Werkgroep Begrijpelijke Taal

WebmasterNieuwsbericht

Begrijp jij elke zakelijke brief die je krijgt? Wij niet. Soms staan er te moeilijke woorden in. En soms is het onduidelijk wat de schrijver nou precies bedoelt. Dat vinden we jammer. Daarom proberen we hier met de werkgroep Begrijpelijk taal iets aan te doen.

Wat doet de werkgroep?
Onze werkgroep verzamelt elke maand teksten van organisaties. Dat kunnen brieven van een gemeente zijn, of folders van de bibliotheek, of artikelen op een website. Enzovoort. Die teksten lezen we samen. Daarna bedenken we verbetertips, en die mailen we naar de schrijver van de tekst.

Wat levert het op?
Gelukkig doen veel organisaties ook echt iets met onze tips. Die gebruiken ze om hun teksten makkelijker leesbaar en begrijpelijker te maken. Het voordeel daarvan? Een brief in begrijpelijke taal kan (betalings)problemen voorkomen. Het kan er ook voor zorgen dat mensen weten waar ze hulp kunnen zoeken, bijvoorbeeld bij Sociaal Team de Post.

Van links naar rechts Esmee, Rita, Marion, Jo, Sarian (schrijfcoach), Remco en Inge

Wie zitten er in de werkgroep?
De werkgroep bestaat uit een schrijfcoach en zes vrijwilligers uit Winterswijk en omgeving. Onder de groepsfoto staan de namen van alle werkgroepleden.